Thursday 28 May 2015

Pengalaman Di Offshore - KBB Platform

HUC Team Crew B
(Aku berdiri kiri hujung)

Pengalaman pertama gi offshore....

Ahad, 22 June 2014 - Naik ke Sarku300

Isnin 23 June 2014 - berlayar ke platform KBB mengunakan Sarku300 yg di tarik oleh KPV Kapas,

Gambo atas tu team aku HUC Crew B... sempoi team CB nie ramai yg mude2... kepala gile2... kalau crew A ramai org tueee...huhuhuhuh....

Aku mmg tk der experience gi offshore... tu la pertama kali aku gi... jakun pn ader... takot pn ade... terlalu gumbira pn ade... mcm2 la ade.... iye la first time kan... bukan 2nd time ataupn 3rd time.....

Sarku 300

KBB Platform & Sarku 300

KBB Platfrom dr dekat


Sblm aku naik sarku 300 nie ade member geng sabah nie bgtau aku "sarku 300 tu neraka bang"... lps tu dier ckp lagi "tikus dia besar gila bah".....

Alamak rase cam nak mintak blk jer lps dgr mamat tu ckp...hahahaha.... tk per kentalkan jiwa....hahahaha....

Alhamdulillah sampai abis Commissioning aku stay offshore .... Offshore campaign nie abis december 2014... hampir 6 bulan la.... Rotation aku 2 Minggu laut 2 Minggu cuti... bab cuti tu mmg terbaek.....huhuhuhuh.....

Sepanjang  setiap 2 minggu aku kt laut tu rutin keje aku...... hmmmmmm.... eerrrmmmmmm... aaarrggghhhhh lupekan jer lah...hahahahahahaa..... Control Document jer... lps tu layan la Engineer2 kalau derang nak document ker ..... tak jumpe document ke.... nk issue doc ke and receive document dr contractor Sapurakencana... tu la rutin aku... tk ssh pn.... keje aku nie name dier Document Controller... mcm keje kt libarary snng citer... nk terang byk2 takot nnt aku tak paham... kalau aku tk paham korang lg la tk paham.....

Keseluruhan kalau dok offshore nie mmg best la.... best sbb kampeni aku nie rotation dier 2 minggu 2 minggu... so tk lame... tu yg sonok.... yang tk best nyer 3 bende...

1. Rotation lame (Biasa nyer contractor & vendor la)
2. Raye tak dpt blk kampung....
3. Bad weather aka cuasa tk elok... bergelora laut kau.....

Yg lain sume mmg best la... tu pn kalau tk der problem kt platform tu..... kalau byk problem tension asik dok dgr engineer komplen jer...hahahahaha....



Gambar paling best sepanjang kehidupan aku kt offshore .... Sematkan gambo tu... gambo aku yg plg rare la dengan caption aku letak kt FB aku "No Lighter... No Problem"....huhuhuhuhuhuhuhu.....

TOLONG ABAIKAN OBJEK YG BESAR TU YER.... AKU BADAN SASA... YG MENONJOL TU CUME SUPER IMPOSE......

Ok tu jer.... nnt ade lg aku update....


No comments:

Post a Comment